Intelligent Design is hot! Wie echter denkt dat daarmee fancy dingetjes bedoelt worden heeft het mis. ID wordt gezien als een tegenhanger van de evolutietheorie. Want alles zit zo ondoorgrondelijk mooi in elkaar, daar moet bijna wel een intelligente gedachte achter zitten. Gerard Beverdam interviewt Cees Dekker, gepubliceerd in het Nederlands Dagblad.
DELFT - Het niet-christelijke deel van de Tweede Kamer veegde deze week de vloer aan met het idee, een discussie te voeren over scheppingsidee en evolutietheorie. Prof. dr. Cees Dekker, wetenschapper én christen, wil die discussie juist graag. Maar wel op rationele gronden.
Wie een discussie wil over de ID-theorie - die stelt dat aan de evolutie een ontwerp, een Intelligent Design, ten grondslag ligt - moet ook fakirs serieus nemen, die twijfelen aan de zwaartekracht. En met meer van zulke verwijten werd minister Van der Hoeven eergisteren in de Kamer over de hekel gehaald. Zij kwam met haar idee na onder meer een gesprek met Dekker, die vorig jaar een van de Spinoza-prijzen (de belangrijkste wetenschappelijke prijzen in Nederland) in ontvangst nam.
Hoe voelt het om met een fakir te worden vergeleken?
Dekker: ,,Dat is geen reële vergelijking. We praten hier niet over sprookjes. Het moet een serieuze discussie zijn over de oorsprong van het leven.''
Waarom mag er dan niet over de ID-theorie worden gesproken?
,,Toen ik gisteren las dat SGP'er Van der Vlies aan D66'er Bakker had gevraagd waarom die laatste zo heftig reageerde, zei Bakker dat de discussie aan z'n diepste gevoelens raakte. Dat is een interessant antwoord. Het blijkt dat het toch iets te maken heeft met levensovertuiging.''
Was u verrast door de commotie in de Tweede Kamer?
,,Wel door de felheid.''
U bent enthousiast over het idee van minister Van der Hoeven.
,,Ja. Ik denk dat het interessant is om met elkaar te praten over de darwinistische evolutietheorie. Er zijn nog grote vragen over hoe de evolutie precies tot stand is gekomen. Daarnaast is het ook interessant te kijken hoe mensen met verschillende levensovertuigingen - christenen, moslims, atheïsten - hun wereldbeeld combineren met die overtuiging. Die beide invalshoeken vind ik interessant.
Begin dit jaar heb ik een keer met minister Van der Hoeven in algemene termen over geloof en wetenschap gesproken. We hebben het gehad over de manieren waarop de regering, vooral op het gebied van onderwijs en wetenschap, een gesprek tussen verschillende culturen en religies op gang kan brengen. Het is haar motivatie dit debat te stimuleren. En dat is haar bepaald goed gelukt.''
Of het wordt in de kiem gesmoord.
,,We zullen het zien. Voorlopig heb ik nog niet dat idee. Natuurlijk heeft u gelijk dat ik op dit moment weinig begrip krijg wanneer ik mij welwillend uitlaat over de ID-theorie. De meeste collega's zijn er negatief over.''
Sommige wetenschappers en politici stellen al dat het scheppingsidee uit het biologie-onderwijs moet worden geschrapt.
,,Ik weet niet precies wat er over het scheppingsidee op scholen wordt gedoceerd. Ik constateer wel dat sommigen de ID-theorie direct koppelen aan creationisme. Daarbij ontstaat een soort mentale kettingreactie: Amerika, Bush, rechtse christenen, etcetera.''
Enge Amerikaanse clubjes, werd in de Tweede Kamer gezegd.
,,Er zijn veel stereotypen en er is weinig inhoud. Dat is erg teleurstellend.''
U hebt wel verwachtingen van het debat?
,,Ik verwacht er zeker wat van. Het is nog maar net begonnen. Ik hoop op een uitwisseling van meningen en daardoor meer zicht op de verschillende visies. Ik hoop ook dat het tot meer begrip leidt.''
Maar waarom zijn de meeste wetenschappers niet bereid hierover het gesprek aan te gaan?
,,Dat is toch het idee dat met de ID-theorie religie wordt binnengehaald in de wetenschap. Daar zijn ze zeer huiverig voor. Veel hangt ook samen met de vraag hoe je de feiten, waarover je het grotendeels wel eens bent, duidt. Dat kan religieus, maar ook niet-religieus. Ik vind dat de discussie op rationele gronden moet worden gevoerd.''
Ziet u voor uzelf een rol in het debat weggelegd?
,,Ja, dat ligt voor de hand. Ik ben hoogleraar moleculaire biofysica. Ik heb de afgelopen jaren veel nagedacht over de evolutiemechanismen en de ID-theorie.
Mijn persoonlijke overtuiging speelt daarbij ook zeker een rol. Ik ben iemand die probeert alle elementen van mijn mens-zijn bij elkaar te brengen. Dus mijn geloof, mijn wetenschap, mijn vaderschap, enzovoorts. Dat alles probeer ik coherent te integreren in mijzelf.''
Dekker wil de ID-theorie als ,,wetenschappelijk werktuig'' hanteren; tegelijk kan de ontwerpgedachte ook functioneren als ,,een filosofisch raamwerk waardoor je de wereld beschouwt'', zegt hij. ,,Het heeft dus ook bredere aspecten, maar dat geldt voor het darwinisme ook. Je kunt darwinisme zien als pure wetenschap, die beschrijft hoe evolutie werkt door natuurlijke selectieprocessen, maar je kunt het evengoed zien als filosofisch raamwerk, waarbij de werkelijkheid een 'schitterend ongeluk' is.''
Inzicht
De Delftse hoogleraar ziet mogelijkheden voor concreet wetenschappelijk onderzoek naar de ID-theorie, hoewel dat tot nu toe nauwelijks van de grond is gekomen. ,,Binnen het wetenschappelijk onderzoek moeten we proberen nader inzicht te krijgen in de structuur en werking van de natuur. Dat moet de insteek zijn. De filosofische discussie over de duiding, of de evolutie toeval is of dat er sprake is van een ontwerp, is één lijn van de discussie.
Het andere, veel concretere spoor is dat sommige ID-wetenschappers stellen dat je objectieve, empirische methoden hebt om ontwerp te kunnen concluderen uit heel specifieke structuren in de natuur. Bijvoorbeeld uit de manier hoe onderdelen van cellen in elkaar zitten, of de informatie-inhoud van DNA. Dat zijn heel interessante ideeën, die verder moeten worden uitgewerkt.''
U bepleit nadrukkelijk een wetenschappelijke benadering?
,,Ja, want anders kom je nergens met zo'n discussie. Ik zou het graag loskoppelen van de religieuze connectie. Dat lukt helaas tot nu toe niet goed. Wanneer je op internet zoekt naar informatie over de ID-theorie, wordt dat in één adem met creationisme genoemd. Dat is onterecht. Het is moeilijk om er objectieve informatie over te vinden. En het is, wanneer je de discussie zoals nu breed voert, voor veel mensen ook lastig om het juiste onderscheid te maken.''
Wat is uw boodschap aan mensen die de ID-theorie bij voorbaat afwijzen?
,,Laten we eens kijken naar de inhoud van de argumenten van de ID-theorie, in plaats van het meteen te verketteren als creationisme.''
Comments (14)
Onderstaand bericht is een ingezonden brief van Wim Klever, gepubliceerd in NRC Handelsblad op 31 mei 2005.
Door Leon | 27 juni 2005 19:15
Uit: God gehoorzaamt de rede. Nu de mens nog
Hugo Brandt Corstius NRC 03/01/2003, via Sargasso.nl.
Door Leon | 1 augustus 2005 14:06
Ik heb me altijd afgevraagd wat bedoeld wordt met de term 'intelligent' in 'intelligent design'. Het valt me steeds op dat 'gelovigen' (christenen, moslims,...) aan hun God een weliswaar superieure maar toch menselijke vorm van intelligentie toedichten, en ook menselijke motivaties. Bovendien weten ze precies wat hun God wil en denkt. Volgens CDA-jongeren bijvoorbeeld wil 'God' geen affiches met naakt zien op straat.
Gelovigen halen dus zelf hun eigen God naar beneden door hem typisch menselijke eigenschappen (menselijke intelligentie, menselijke motivaties, menselijke preutsheids...) toe te schrijven.
Gelovigen zullen niet alleen graag aannemen dat een intelligent wezen de oorsprong is van het heelal dat wij kennen, ze zullen daarbij ook aannemen dat dat intelligente wezen hun eigen God is, en niet de God van anders-gelovigen, en ze zullen beweren dat hun eigen cultuurgebonden normen en waarden (zoals: bloot is slecht) de normen en waarden van die God zijn en die aan de hele wereld willen opleggen.
Daar hebben de Verlichting en filosofen als Spinoza spijtig genoeg nog niets aan kunnen veranderen.
Door Leen Lakerveld-Pauwels | 19 augustus 2005 22:22
Quote: Intelligent Design (ID)wordt gezien als de tegenhanger van de evolutietheorie. Want alles zit zo ondoorgrondelijk mooi in elkaar, daar moet bijna wel een intelligente gedachte achter zitten.
Vraag: Als in de psychologie IQ zonder EQ geen logische uitkomst oplevert, kan ID dan wel logisch zijn zonder o.a. ED?
Waarbij het begrip "gevoel" méér inhoudt dan alleen maar empathie. (Dat kun je op je boerinneklompjes aanvoelen...)
Stelling: Wijsheid = evenwicht tussen gevoel en verstand.
Uitwerking: Je kunt geen zinnige discussie voeren als de vraag niet duidelijk geformuleerd is, afgezien van de vraag hoe iedereen over de evolutietheorie denkt.
Als je alle verwijzingen naar "verstand" in de discussie zou vervangen door "wijsheid" (= evenwicht tussen verstand en gevoel) dan zou de ID discussie logischer gevoerd kunnen worden.
Conclusie: Zolang "Intelligent Design" (ID) geen "Wijs Design" (WD) wordt, werkt de ID discussie per definitie verwarrend "Half Averechts" (HA).
Hoe denk jij daar over?
Door Spimaza | 23 augustus 2005 16:29
Wellicht van belang: in de VS wordt binnenkort in een rechtzaak uitgemaakt hoe en wat over evolutie en haar theoriën wordt gedoceert.
Door Leon | 26 september 2005 19:06
En meer over de rechtszaak, dit maal vanaf de site van de BBC.
A school board being sued in a US court for questioning the theory of evolution has begun presenting its case.
Pennsylvania's Dover Area school board requires science teachers to say that evolution is unproven, and to raise "intelligent design" as an alternative.
A biology professor and leading advocate of intelligent design told the court that evolution alone could not explain complex biological processes.
Michael Behe said he believed God was behind them.
Some parents are suing the school board, saying that intelligent design is a religious belief and should not be taught, because it violates the United States constitutional separation of church and state.
Darwin's 'gaps'
The Dover school board instructs its teachers to read a statement to 14-to-15-year-old students before classes on evolution, saying that Charles Darwin's theory is "not a fact", and that there are "gaps in the theory".
Students are then referred to an intelligent design textbook for more information.
Intelligent design is being promoted in schools across more than 20 states in the US.
It holds that the development of life cannot be explained solely by evolution, and that the guiding hand of an intelligent force must have been at work.
Although it does not name God specifically, the theory has been adopted by some Christian groups, who promote it ahead of creationism, the literal interpretation of the biblical book of Genesis.
'Not a theory'
Prof Behe was the first witness called by the school board, after the dissenting parents presented their case.
He said evolution should still be taught, as "any well-educated student should understand it", but said it could not fully explain the biological complexities of life.
He said intelligent design questions whether life at the molecular level could have evolved through natural selection.
"That's the most poorly supported aspect of Darwin's theory," he told the federal court.
Prof Behe's stance is rejected by the faculty at the university where he works, and the scientific mainstream.
The head of the American Association for the Advancement of Science says that intelligent design "is not even a theory".
Door Leon | 19 oktober 2005 8:42
Meer over de rechtszaak in een lokale krant. De columnist is niet onder de indruk van de verdediging ...
Door Leon | 23 oktober 2005 20:14
Door Leon | 20 december 2005 19:54
Uit: God gehoorzaamt de rede. Nu de mens nog
Hugo Brandt Corstius NRC 03/01/2003, via Sargasso.nl. "Alle filosofen in die tijd zaten met God in hun maag. Ze konden niet openlijk schrijven wat ze van God dachten, want de christelijke repressie was letterlijk dodelijk. De processen tegen de ketters waren voorbij, nu was de beurt aan de atheïsten. De gedragingen van Pascal en Descartes en Spinoza zijn alleen in dat licht te begrijpen."
Ongelooflijk, deze onzin van meneer Hugo BC. Pascal was een toegewijd christen: zijn Pencees is een apologie van groot formaat. Zie ook de studies van Peter Kreeft over Pascal. Descartes omschrijf God als "het hoogste genot".
Het valt me vaker op: de bijzonder nare gewoonte van anti-religieuzen om de geschiedenis te vervalsen door het christelijk geloof zo negatief als mogelijk af te schilderen. En vaak op achterbakse wijze, tussen de regels door.
Door Tim | 1 januari 2006 23:17
Uit Trouw, 4 september 2006, het volgende commentaar.
Door Leon | 7 september 2006 9:21
Uit NRC van 9 september 2006 een commentaar van Piet Borst.
Door Leon | 10 september 2006 8:40
Een boekbespreking in IHT
International Herald Tribune
By Natalie Angier
Published: April 6, 2007
Book Review: Evolution For Everyone
By David Sloan Wilson. 390 pages. $24. Delacorte Press.
Just as in the classic clashes of nature, where every mutational upgrade in a carnivore's strength or cunning is soon countered by a speedier or more paranoid model of antelope, so the pitched struggle between evolutionary theory and its deniers has yielded a bristling diversity of ploys and counterploys. The heavyhanded biblical literalism of creationist science evolves into the feints and curlicues of intelligent design, and the casual dismissiveness with which scientists long regarded the anti-evolutionists gives way to a belated awareness that, gee, the public doesn't seem to realize how fatuous the other side is, and maybe it's time to combat the creationist phylum head on. And so, over the last few years, scientists have unleashed a blitzkrieg of books in defense of Darwinism, summarizing the Everest of supportive evidence for evolutionary theory, filleting the arguments of the naysayers or reciting, yet again, the story of Charles Darwin, depressive naturalist extraordinaire, whose increasingly pervasive avuncular profile has lofted him to logo status on par with Einstein and the Nike swoosh.
David Sloan Wilson, an evolutionary biologist at Binghamton University, takes a different and decidedly refreshing approach. Rather than catalogue its successes, denounce its detractors or in any way present evolutionary theory as the province of expert tacticians like himself, Wilson invites readers inside and shows them how Darwinism is done, and at lesson's end urges us to go ahead, feel free to try it at home. The result is a sprightly, absorbing and charmingly earnest book that manages a minor miracle, the near-complete emulsifying of science and the "real world," ingredients too often kept stubbornly, senselessly apart. Only when Wilson seeks to add religion to the mix, and to show what natural, happy symbionts evolutionary biology and religious faith can be, does he begin to sound like a corporate motivational speaker or a political candidate glad-handing the crowd.
In Wilson's view, Darwin's theory of evolution by natural selection has the beauty of being both simple and profound. Unlike quantum mechanics or the general theory of relativity, the basic concepts behind evolutionary theory are easy to grasp; and once grasped, he argues, they can be broadly applied to better understand ourselves and the world - the world both as it is and as it might be, with the right bit of well-informed coaxing. Wilson has long been interested in the evolution of co-operative and altruistic behavior, and much of the book is devoted to the premise that "goodness can evolve, at least when the appropriate conditions are met." As he sees it, all of life is characterized by a "cosmic" struggle between good and evil, the high-strung terms we apply to behaviors that are either cooperative or selfish, civic or anomic. The constant give-and-take between me versus we extends down to the tiniest and most primal elements of life. Short biochemical sequences may want to replicate themselves ad infinitum, their neighboring sequences be damned; yet genes get together under the aegis of cells and reproduce in orderly fashion as genomes, as collectives of sequences, setting aside some of their immediate selfish urges for the sake of long-term genomic survival. Cells further collude as organs, and organs pool their talents and become bodies.
The conflict between being well behaved, being good, not gulping down more than your share, and being selfish enough to get your fair share, "is eternal and encompasses virtually all species on earth," he writes, and it likely occurs on any other planet that supports life, too, "because it is predicted at such a fundamental level by evolutionary theory." How do higher patterns of cooperative behavior emerge from aggregates of small, selfish units? With carrots, sticks and ceaseless surveillance. In the human body, for example, nascent tumor cells arise on a shockingly regular basis, each determined to replicate without bound; again and again, immune cells attack the malignancies, destroying the outlaw cells and themselves in the process. The larger body survives to breed, and hence spawn a legacy far sturdier than any tumor mass could manage.
As with our bodies, so with our behaviors. Wilson explores the many fascinating ways in which humans are the consummate group-thinking, team-playing animal. The way we point things out to one another, for example, is unique among primates. "Apes raised with people learn to point for things that they want but never point to call the attention of their human caretakers to objects of mutual interest," Wilson writes, "something that human infants start doing around their first birthday." The eyes of other apes are dark across their entire span and thus are hard to follow, but the contrast between the white sclera and colored iris of the human eye makes it difficult for people to conceal the direction in which they are looking. In the interdependent, egalitarian context of the tribe, the ancestral human setting, Wilson says, "it becomes advantageous for members of the team to share information, turning the eyes into organs of communication in addition to organs of vision." Humans are equipped with all the dispositional tools needed to establish and maintain order in the commons. Studies have revealed a deep capacity for empathy, a willingness to trust others and become instant best friends; and an equally strong urge to punish cheaters, to exact revenge against those who buck group rules for private gain.
Of course, even as humans bond together in groups and behave with impressive civility toward their neighbors, they are capable of treating those outside the group with ruthless savagery. Wilson is not naïve, and he recognizes the ease with which humans fall into an us-versus-them mind-set. Yet he is a self-described optimist, and he believes that the golden circles of we-ness, the conditions that encourage entities at every stratum of life to stop competing and instead pool their labors into a communally acting mega-entity, can be expanded outward like ripples on a pond until they encompass all of us - that the entire human race can evolve the culturally primed if not genetically settled incentive to see our futures for what they are, inexorably linked on the lone blue planet we share.
Toward the end of the book he offers a series of evolutionarily informed suggestions on how we might help widen the geometry of good will, beginning with the italicized, boldface pronouncement that "we are not fated by our genes to engage in violent conflict." Our bloody past does not foretell an inevitably bloody future, and violent behaviors that make grim sense in one context can become maladaptive in another. "The Vikings of Iceland were among the fiercest people on earth, and now they are the most peaceful," he observes. "In principle, it is possible to completely eliminate violent conflict by eliminating its preferred 'habitat.'" For their universal appeal and basal power to harmonize a crowd, he recommends more music and dancing and asks, "Could we establish world peace if everyone at the United Nations showed up in leotards?" He also believes that the world's religions should be tapped for their "wisdom." This is a fine idea in the abstract, but given current events and the fissuring of the world along so many theo-sectarian lines, I wish we could forgo the sermon and just strike up the band.
Door Leon | 8 april 2007 9:41
Door Leon | 20 juli 2007 19:36
Uit Trouw van 4 oktober 2007 een bericht over het boek "Geloven in de wetenschap"
Door Leon | 4 oktober 2007 12:33